Lean Yellow Belt - Wat wordt bedoeld met awareness?

Lean Yellow Belt - Wat wordt bedoeld met awareness?

Na een pauze van een aantal weken was het deze week weer zo ver. Een groep van 18 enthousiaste mensen stond klaar om getraind te worden tot de Yellow Belt. De laatste maanden is het enthousiasme binnen de organisatie met betrekking tot Lean behoorlijk gegroeid. Dit is duidelijk te zien in het aantal deelnemers.

Projecten

Tijdens de training wordt er gewerkt aan een onderwerp wat actueel is op de werkvloer. Dit zijn problemen waar men dagelijks mee om moet gaan en waar nog geen oplossing voor is gevonden. Er wordt geleerd welke structuur je het beste kunt volgen en hoe je kan focussen binnen je probleem. Ook in deze groep zijn de onderwerpen weer zeer divers en actueel. Opvallend is dat deze keer veel medewerkers van de polikliniek mee doen met de training.

  • Gebruik verschillende materialen bij dezelfde behandeling (polikliniek)
  • Verbeteren van uitvoer van medische beleid (verpleegafdeling)
  • Het verkleinen van de looproute voor patiënten met urinemonsters (laboratorium)
  • Werkplekorganisaties (management)
  • Verkeerde afspraken nazorgpoli (polikliniek)
  • Bereikbaarheid (polikliniek)
  • Mutatie personeel zonder het verdwijnen uit het rooster (Pieter van Foreest)
  • Eerste huisconsult niet mogelijk doordat dossier niet is geopend (Pieter van Foreest)
  • Stroomlijnen reanimatie trainingen (staf)
  • Uitloop spreekuur (polikliniek)

Na 8 weken worden deze projecten gepresenteerd. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Awareness

Een belangrijk onderdeel van de training is “bewustwording” en dan gericht op “awareness” een woord vanuit de Engelse taal wat zich moeilijk laat vertalen. Vrij vertaal wordt hier “alert zijn en interpretatie” mee bedoeld. Als we een langere tijd (soms ook een korte tijd) bepaalde werkzaamheden uitvoeren, kan het gebeuren dan je niet meer alles ziet. Deze oogkleppen groeien met de tijd. Denkend aan onderwerpen en situaties die door de medewerker niet meer worden gezien maar door de klant wel. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Het niet meer gedag zeggen van klanten wanneer men deze tegen komt in de gang
  • Het negeren van onderhoud aan bijvoorbeeld gebouwen. Je ziet het zelf niet maar de klant die binnen komt ziet hel wel en heeft er een oordeel over. En dit wordt gedeeld maar niet met jou!
  • Het uitvoeren van werkzaamheden als gewoonte en niet als taak.
  • Het is iets wat we niet expres doen maar wel ontstaat. Onze hersenen zijn uitermate goed in informatie die er niet toe doet niet op te slaan. Maar misschien is die informatie toch wél belangrijk. Jezelf bewust maken van dit proces zorgt voor een verbetering van de “awareness”.

Opdracht: Tel in het onderstaande filmpje het aantal keer dat het team gekleed in het wit de bal overgooit. Je zal zien dat het lastiger is dan je denkt.