Deventer Ziekenhuis ademt Lean uit

Deventer Ziekenhuis ademt Lean uit

Nog net voor de zomervakantie ben ik samen met een aantal collega’s op bezoek geweest bij het Deventer Ziekenhuis, waar wij met regelmaat mee samenwerken met betrekking tot Lean Six Sigma. Het bezoek aan dit ziekenhuis was een mooie en inspirerende ervaring die ik graag met de lezers van mijn blog wil delen.

Deventer Ziekenhuis

In 2008 is het huidige ziekenhuis geopend, na een operatie van militaristische precisie zijn op één dag alle patiënten van twee locaties naar het nieuwe gebouw overgeplaatst. Het ziekenhuis is een bijzonder gebouw wat op gaat in de omgeving. Vanuit het ziekenhuis is het uitzicht zeer afwisselend. Stadsgezicht, dorpsgezichten, weilanden en grazende koeien zijn allemaal te zien. Binnen in het gebouw is de frontoffice en de backoffice grotendeels van elkaar gescheiden. Dit houdt in dat beweging van patiënten en personeel voor het grootste deel gescheiden is. Hier is dus al handig ingespeeld op één de zeven verspillingen “motion of people”. Het Deventer Ziekenhuis is een middelgroot ziekenhuis met 380 bedden en ruim 2500 medewerkers in dienst. Zoals de naam doet vermoeden, ligt het ziekenhuis in Deventer dat een mooie stad aan de oevers van de rivier de IJssel is.

Lean Six Sigma

Mooie resultaten zijn inmiddels al geboekt, zoals het terugdringen van medicatie spillage, kortere doorlooptijd in diagnostische trajecten, terugdringen onnodige ligdagen en het slimmer vervoeren van materialen. Het Deventer Ziekenhuis heeft één van de kortste ligduur van patiënten evenals het Reinier de Graaf in Delft. Het team van Lean Six Sigma bestaat uit Machteld Brilleman, Karin Klaasboer en Sylvia Korthuis.

Lean in de praktijk

Een gebouw zoals het Deventer ziekenhuis vraagt natuurlijk om een uitgebreide rondleiding. Voorafgaand de rondleiding hebben wij met onze collega’s gesproken en hebben we een korte presentatie gehad over de verschillende projecten. De presentatie werd gegeven in de backoffice. Heel bijzonder om te zien dat je doormiddel van een aantal trappen vanuit de poliklinieken op de eerste etage kan komen waar veel van de backoffice is gevestigd. Het is voor het personeel dan ook reuze handig dat alle ondersteunende diensten op korte afstand bij elkaar zitten, waardoor de verspreiding van de verschillende afdelingen in het ziekenhuis minimaal is. Vanuit de backoffice zijn we de kliniek ingegaan met als eerste stop de verloskamers. Ook hier weer mijn ogen uitgekeken. Het uitzicht op het weiland is op de deze afdeling erg rustgevend en over de indeling van de kamers is goed nagedacht. Een aantal Lean-elementen zijn goed zichtbaar als we kijken naar het voorraad beheer en het opbergen van medische apparatuur. De kamers op deze afdeling zijn te gebruiken in alle fases van de bevalling en de kraamtijd. Wanneer medische apparatuur nodig is, wordt een paneel weg geschoven en de apparatuur wordt zichtbaar en alles is direct klaar voor gebruik. Met deze oplossing wordt er rust gecreëerd voor de patiënt en wordt er voorkomen dat de apparatuur kapot kan gaan. Door bijvoorbeeld het verplaatsen van de apparatuur naar de verschillende kamers, omdat deze een vast plek hebben achter het paneel.

Opvallend in het ziekenhuis zijn de verschillende kleuren. Iedere afdeling op de polikliniek heeft zijn eigen kleur. Hierdoor is het makkelijk te zien met welke specialisme je te maken hebt. De kleuren zijn veelal aangebracht door panelen die goed zichtbaar zijn. De polikliniek is een zeer ruime hal waar je echt niet het gevoel hebt dat je in een ziekenhuis aanwezig bent. Er zijn vele zithoeken en de wachtruimtes ogen niet vol. Er heerst een ontspannen en rustige sfeer. Naast iedere polikliniek balie hangt een informatiebord in de vorm van een LCD-scherm. Hierop wordt actuele informatie getoond voor de bezoeker.

Na aankomst op de spoedeisende hulp kreeg de rondleiding een extra dimensie, één van de spoedeisende hulpartsen zag het wel zitten om een persoonlijke rondleiding te geven op zijn eigen afdeling. Een ruime afdeling met een groot aantal behandelkamers waarvan veel in gebruik. Ook aanwezig een wachtkamer, veel kleiner dan in de meeste ziekenhuizen. Al snel werd duidelijk dat dit met een doel is opgezet. De wachttijden voor behandeling kunnen op een spoedeisende hulp behoorlijk oplopen. Op deze SEH wordt het als heel prettig ervaren, dat je in veel gevallen direct kan plaats nemen in een kamer en niet hoeft te wachten in de achtkamer. Ook op deze afdeling zijn er veel visuele aspecten die de processen duidelijker laten zien. Een goed voorbeeld van efficiëntie is dat de kamers van de huisartsenpost, welke op de SEH aanwezig zijn, overdag gebruikt worden door de bedrijfsarts. Hierdoor worden deze ruimtes 24-uur per dag gebruikt. Niet alles is evengoed ingedeeld, blijkt nu na een aantal jaar. Het personeel heeft veel processen gestandaardiseerd. Echter bleek dit in beperkte mate mogelijk op twee grote behandelkamers. Deze kamers zijn gespiegeld gebouwd, het is dus niet mogelijk om de twee kamers identiek in te richten. Wanneer dit bij de bouw was meegenomen, dan had het nog gemakkelijker geweest om de benodigde materialen te kunnen vinden. Mocht het ziekenhuis in de toekomst nog een keer gaan verbouwen dan nemen ze dit aspect zeker mee.

Dit bezoek was voor mij en mijn collega’s bijzonder waardevol. Ik ben heel enthousiast naar huis gegaan en ben erg blij om met een organisatie als het Deventer Ziekenhuis kennis te kunnen delen.